#

Debatt om liveøkonomien i Alta

14.10.2014
Rapporten "Musikk i tall 2012" viste at halvparten av omsetningen i den norske musikkbransjen stammer fra billettinntekter. Dermed ble noe de fleste lenge har sett stadfestet; konserter er artistenes største inntektskilde. Men er det slik at livebransjen alene kan erstatte inntektstapet fra salg av musikk? I høst har utfordringer rundt gratiskonserter og nye honorarsatser fra MFO vært heftig debattert. Det blir med andre ord nok å ta fatt i for panelet som skal diskutere liveøkonomien i norsk musikkindustri under Arrangørkonferansen i Alta.

Foto: Lars Tefre Baade @ Øyafestivalen

Nå er det høst 2014. Bak oss ligger en av de beste somrene vi har hatt på lenge, muligens også for festivalene. Samtidig ser man noen skjær i sjøen; Sørlandet har det ikke så godt. Hovefestivalen valgte nylig å legge inn årene (iallefall foreløpig), Odderøya Live gikk konkurs og det ser generelt sett ikke så lyst ut for et par andre aktører på det ellers så blide sørland. Hvordan går det egentlig med liveøkonomien? Hvordan står det til med klubbene? MFO har fremmet ny tariff for musikere - hvilken konsekvens vil dette ha og er det i hele tatt mulig å forholde seg til fastsatte satser? Festivalnestor Svein Bjørge hevdet nylig i kronikk i Ballade at de små og mellomstore artistene må nok dessverre innse at klubbmarkedet er et promotionmiddel der du må ut å spille, for å vinne markedet. Hvordan er det å drive konsertvirksomhet i det gamle, lange Norge og hva kan være fremtidens løsninger?

I denne paneldebatten ønsker vi å se nærmere på nettopp disse spørsmålene og peke ut noen retninger.  

Paneldeltakere
Svein Bjørge (Steinkjerfestivalen / Tons Of Rock), Limita Lunde (Parkteatret Scene), Jon Gotteberg (Studentskipnaden i Agder – SiA), Rhiannon Edwards (Musikkutstyrsordningen – MUO), Tord Krogtoft (Øyafestivalen). 

Moderator: Lasse Lauritz Pettersen

Relevante linker til debatten:

Klubbmarkets sorti 

Den enes og andres død

Musikk i tall 2012