FaSt-samling i Halden

01.01.0001
I helga var studentsamfunnene igjen samlet til den årlige FaSt-samlingen. Til sammen 38 delegater fra 18 studentsamfunn møttes for å dele erfaringer og få masse faglig påfyll.

13/10/2003

I helga var studentsamfunnene igjen samlet til den årlige FaSt-samlingen. Til sammen 38 delegater fra 18 studentsamfunn møttes for å dele erfaringer og få masse faglig påfyll.

På fredag var det høylytt diskusjon blant medlemmene om FaSts handlingsplan og oppgaver fremover.  Senere på kvelden ble livesituasjonen i Norge diskutert i en paneldebatt.  Panelet besto av Kristoffer Endresen og Jan Roger Andreassen fra Bureau Storm (bookingbyrå), Thomas Olavsen fra Atomic Agency (bookingbyrå), John Ingvar Skåtøy (booking Folken), Jon Gotteberg (booking Kroa i Bø) og Tom Skjeklesæter (musikkjournalist og ringrev). Debatten tok opp en rekke interessante problemstillinger, og agentene klarte nok ikke å overbevise studentene om at dagens fordeling av risiko er 100% rettferdig.

Lørdag startet frisk med presentasjon og diskusjon av NRFs plandokumenter frem mot NRF Landsmøte 2004. Deretter snakket Line Røreng, daglig leder på Folken i Stavanger, om fristasjonsavtaler og hva studentsamfunnene har krav på fra samskipnad og høgskole/universitet.  Hun snakket også om praktisk økonomiarbeid, med vekt på rutiner og sikkerhet. Dette er viktige saker, ikke minst med tanke på medarbeiderne og deres trygghet.

Etter lunsj kunne deltakerne velge mellom to workshops: "Merkevarebygging" som la vekt på oppbygging, bevisstgjøring og fronting av profil og identitet, eller "Fra konsertarrangør til jobbsøker" som la vekt på bevisstgjøring og bruk av den kompetansen en får ved frivillig arbeid.

Til slutt på lørdag fikk vi besøk av Arnt Olaf Andersen og Stein Arne Blomseth fra Øyafestivalen som snakket om publikum.  Det er viktig å definere hvem man ønsker å nå, og så tilpasse innholdet etter det. Publikum må være i fokus om det gjelder bookingprofil, miljø, informasjon og priser.

Tradisjonen tro ble lørdagens sosiale del innledet med litt infotainment, nærmere bestemt foredraget "Noen som husker 90-tallet?" ved Audun Molde, fortatter av boka Wow! Populærmusikkens historie. Ja, hva husket vi?  Ikke at Garth Brooks ble 90-tallets mestselgende artist på verdensbasis med ca. 100 millioner solgte album i hvert fall!  Og visste du at Elton John slo Bing Crosbys "White Christmas"s  55 år gamle rekord med "Candle in the wind" i 1997 som mestselgende singel noensinne?

Søndag var det tid for årsmøte. Yngvill Ofstad (Oslo), Espen Holtan (Halden/Bø), Ole Marius Torvik (Sogndal) og Jo Rasmussen (Bergen) ble valgt til nye rådsmedlemmer.  Handlingsplan for neste år ble også vedtatt, den kan du lese under "Handlingsplan" på FaSt sine sider.

Jørgen Wold har sluttet som daglig leder, og fikk overrekt et gavekort hos Platekompaniet som vi regner vil bli brukt på Garth Brooks 90-tallskatalog. Takk for lang og tro tjeneste!

- Guro Midtsund