Norske Konsertarrangører (NKA) har siden 2001 delt ut kollegapriser til dyktige arrangører i medlemsmassen.
Fredag 28. februar er det duket for ny prisfest med høythengende priser for konsertåret 2019. 

Gratulerer til vinnerne!

Landets konsertarrangører kunne nominere seg i fem ulike kategorier frem til nominasjonsrunden stengte søndag 26. januar. Fem finalister i hver kategori ble offentliggjort fredag 14. februar - så var det opp til arrangørbransjen og publikum å stemme frem sine favoritter innen stemmefristen 25. februar kl. 12.00. Vinnerne ble offentliggjort på prisutdelingen 28. februar.

Gratulerer til:

Årets helårsarrangør 2019: Parkteatret
Årets festival 2019: Alta Live
Årets nykommer 2019: Trondheim Konsertkollektiv
Årets profil 2019: Pstereo
Årets konsertbilde 2019: Terminalen Byscene og fotograf Victor Mauren

Finalister - Årets festival 2019

Alta Live

Basert på utradisjonelle valg og verdier har Aronnesrocken, siden oppstarten i 1996 sakte men sikkert vokst til å bli en veletablert musikkfestival i Alta, drevet på dugnad, og som nesten mot egen vilje har vokst til å bli en festival både publikum og artister har trykt til sitt bryst. 2019 ble et stort år for Aronnesrocken, da Alta Live ble presentert for første gang, som et naturlig steg videre - og nå tar festivalen for alvor sats i sitt mål om å bli Finnmarks viktigste musikkfestival.

Til Alta Live

 

Parkenfestivalen

Parkenfestivalen i Bodø ble arrangert for fjortende gang i 2019. Festivalen har en kapasitet på 9350 og er fortsatt en av få i Norge som selger ut i løpet av minutter. På venue finner man tre scener, der den ene er øremerket lokale band som er i startgropen. I tillegg til selve festivalen arrangeres også FamilieParken som i 2019 samlet 4000 barn og unge, og Torsdag i Parken - Parkens veldedighetskonsert som har generert over to millioner kroner til lokale formål. Parken arrangerer også flere konserter gjennom året.

Til Parkenfestivalen

Oslo World

Oslo World er en av Europas ledende musikkfestivaler i sitt slag. I 2019 gikk festivalen av stabelen fra 29. oktober til 3. november. Oppgaven har vært uendret siden festivalen startet opp i 1994: Å bringe verden til Oslo og Oslo til verden. Festivalen presenterer i første rekke musikk som kan plasseres innen kategorien verdensmusikk: tradisjonsmusikk og populærmusikk med røtter i Afrika, Asia og Latin-Amerika og musikk som krysser kulturelle grenser.

Til Oslo World

Vossa Jazz

Vossa Jazz er en av landets eldste festivaler, og i 2019 ble den 46. utgaven av festivalen gjennomført. Profilen favner om jazz og folkemusikk og Vossa Jazz er definitivt nyskapende. Bestillingsverket til Vossa Jazz er den høyest hengende bestillingen innen norsk jazz, i 2019 var det Hedvig Mollestad som leverte det 38. verket! Festivalen skaper opplevelser på tvers av generasjoner med blant annet Badnajazz for de yngste og Superjazz for folk med funksjonshemminger. Vossa Jazz inkluderer alle!

Til Vossa Jazz

Øyafestivalen

20-årsjubilanten Øyafestivalen startet i 1999 med filosofien om å bygge opp musikkscenen i Oslo. Etterhvert har Øya blitt den største musikkfestivalen i Norge med en sterk merkevareidentitet og over 300 konserter fra et bredt spekter av sjangere med anerkjente og internasjonale artister, i løpet av fem dager i august.

Til Øyafestivalen

Finalister - Årets helårsarrangør 2019

Dirty Old Town

Dirty Old Town er en helårsarrangør og kulturentreprenør i Kristiansand. I tillegg til å være frilansarrangør samarbeider Dirty Old Town med flere lokale aktører om arrangementer over hele byen, gjør ulike kultureventer og prosjekter som eksempelvis Sabla Bar (pop up-bar med scene for kunst, kultur og politikk) og et nyoppstartet magasin som dekker egne prosjekter og kulturlivet i Kristiansand generelt. Dirty Old Town er også stolt medeier i Kristiansands minste utested og scene, Vaktbua.

Til Dirty Old Town

Kulturhuset i Oslo

Kulturhuset har mål om å løfte smale sjangre og unge artister som allerede har begrensede arenaer å eksponere seg på. Kulturhuset har over 200 konserter i året, spredd over tre scener og en intim bakgård. Besetningene strekker seg over alle aldre og nasjonaliteter, og overrasker stadig med nye stilarter. Kulturhuset støtter bredde, nyskaping og genuin musikkglede. Huset er en aktiv arena under flere festivaler og er daglig en pulserende møteplass for musikkbransjen i form av debatter og faglig påfyll.

Til Kulturhuset

Terminalen Byscene

Terminalen Byscene blir i år fem år, og har siden oppstarten revolusjonert konsertkulturen i Ålesund som en av landets mest aktive, sjangerfrie scener. I 2019 hadde Terminalen sin høyeste frekvens av arrangementer noensinne og gjennomførte akkurat hundre konserter, samt i overkant av hundre andre kulturarrangementer. Terminalen startet også konsertserien Spire, for ungdom fra 13 til 18. Tiltaket er en av få konsertserier for ungdom i Norge, og har vært svært godt mottatt.

Til Terminalen

Parkteatret

Parkteatret Scene har de siste årene etablert seg som en av de mest populære konsertscenene i Oslo, både for publikum og artister. Sceneopplevelsen er unik, med god lyd og en fantastisk nærhet til scenen. Med et variert program og stor sjangerbredde, treffer Parkteatret et bredt publikum med sine konserter, klubb- og standup-kvelder. Med sitt Yngling-konsept, en konsertrekke myntet på de under 18 år, treffer også konsertscenen de yngre konsertgjengerne.

Til Parkteatret

Tou

Tou er en uavhengige kunst og kulturinstitusjon i Stavanger, med et bredt spekter av aktiviteter gjennom året - med over 450 ulike arrangementer. Tous lokaler på over 12.000 kvm. består av ulike scener og produksjonsrom, hvor flere visuelle kunstnere og musikere har sitt virke. Dette bidrar til at flere kan leve av musikken sin, og at bransjen i regionen styrkes. Tou har en lang historikk med gode samarbeid og et godt program som viser et bredt spekter av større og mindre artister av høy kvalitet.

Til Tou

Finalister - Årets nykommer 2019

Festningen

Festningen i Trondheim har etablert seg som Midt-Norges største festival, på kun to år! I 2018 var Festningen utsolgt med en kapasitet på 10.000. I 2019 var 14.000 festivalpass revet vekk allerede seks uker før festivalen. Kristiansten Festning er det flotteste området i byen og sto uprøvd som festivalarena. De tre aktørene TRD Live, Momentium og Sky Agency gikk sammen, og skapte årets fineste opplevelse for Trøndelags unge voksne. Per januar 2020 er det solgt over 8000 festivalpass, uten et eneste artistslipp.

Til Festningen

Kadetten

Kadetten ble gjennomført for første gang i juli 2018. Allerede i sitt andre år ble festivalen utsolgt med 12.000 besøkende hver dag. Kadetten skal være en inspirerende, nyskapende og grensesprengende kulturbegivenhet. Det er i dag svært få festivaler som retter seg mot et ungt publikum, med en så spesielle urban profil. Kadetten skal fylle behovet for målgruppen 18-25 år. Festivalen har som målsetting å være et attraktivt reisemål i Nordisk sammenheng, innen fem år.

Til Kadetten

Operafest Røykenvik

Operafest Røykenvik er en årlig operafestival på internasjonalt nivå. Hovedarenaen er scenen Halvdan Svarte i Randsfjorden ved Ulsnestangen, Røykenvik. Utgangspunktet for festivalen er å fremme interessen for opera, vokal kunst og stemmen som instrument, inspirere unge talenter til klassisk skolering og artistisk utvikling, samt å bringe opera ut til folket. Festivalens visjon er «Best kvalitet- Alltid utsolgt», og det er noe de har klart de to første årene.

Til Operafest Røykenvik

Romfarer United

Hva gjør man når ingen arrangerer de konsertene man selv vil gå på? Da gjør man det selv! De siste årene har de små konsertscenene i Drammen forsvunnet, og konserttilbudet dermed blitt redusert, spesielt med tanke på de mindre konsertene. Romfarer United ble startet våren 2017 som et overskuddsprosjekt ved siden av fast jobb, av tre ildsjeler med bakgrunn fra miljøet rundt kulturhuset Union Scene. Siden da har Romfarer United fylt hele byen med uforglemmelige (og ofte utsolgte) konserter.

Til Romfarer United

 

Trondheim Konsertkollektiv

Trondheim Konsertkollektiv er en selvstendig arrangør i Trondheim. Kollektivet satt opp sin første konsert i desember 2017 og har siden satt opp 40 konserter på forskjellige scener rundt om i trønderhovedstaden. Konsertkollektivet setter opp små konserter, veldig små, de aller minste og noen litt større konserter. Kollektivet består av frilansarrangører med forskjellig bakgrunn, med ulike musikalske preferanser og karrieremål - men felles for alle er at konserter er det gøyeste som finnes!

Til Trondheim Konsertkollektiv

Finalister - Årets konsertbilde 2019

Pstereo

Pstereo er en av Midt-Norges viktigste musikkfestivaler, og tar plass på idylliske Marinen midt i hjertet av Trondheim. Festivalen har holdt på siden 2007, og er oppkalt etter albumet Pstereo av DumDum Boys.

Foto: Kristoffer Øen. 


Faglig vurdering
Estetikken og linjene, samt fargene i bildet gir en flott kompositorisk ramme til hovedmotivet i dette bildet. Øyeblikket er fanget med fornuftig lukkertid og pauser et energisk øyeblikk på scenen. Komplementærfargene i det sorte, røde og hvite gir øyet et fint pauset øyeblikk som umiddelbart virker både relevant og enkelt å forstå. Det er ikke så mange informasjonslag i bildet men i dette tilfellet vinner komposisjonstekniske virkemidler i samsvar med fototeknikk. Et bilde som viser godt hvordan farger, handling, komposisjon og teknikk fungerer godt sammen. Lyset i bildet er fint eksponert på en måte som gjør at de hvite dressene ikke brennes ut og lyskasterne gir gode bakgrunnslinjer som fungerer godt som ledende linjer ned mot bandet på scenen. Enkelt bilde men fungerer særdeles godt fra et fotografisk ståsted og gir det magi ved hjelp av fotografisk utnyttelse av tid, rom, lys og komposisjon. 

Til Pstereo

Pstereo

Pstereo er en av Midt-Norges viktigste musikkfestivaler, og tar plass på idylliske Marinen midt i hjertet av Trondheim. Festivalen har holdt på siden 2007, og er oppkalt etter albumet Pstereo av DumDum Boys.

Foto: Kristoffer Øen. 


Faglig vurdering
Et magisk og energisk øyeblikk som har en flott vinkel på hovedmotivet og handlingen som utføres av både artist og publikum. Bildet fanger dette samspillet mellom festivalpublikum og artisten som isolert sett personifiserer handlingen symbolsk med de bærende hendene som arbeider sammen. Linjene i bildet er fint benyttet og eksponeringen, som gir oss både informasjon om hender og ansiktsuttrykket til artisten er godt benyttet fra fotografen. Fint actionbilde som symbolsk kan stå for den gleden publikum har av både musikk og nærkontakt med artisten. 

Til Pstereo

Terminalen Byscene

Terminalen Byscene blir i år fem år, og har siden oppstarten revolusjonert konsertkulturen i Ålesund som en av landets mest aktive, sjangerfrie scener. I 2019 hadde Terminalen sin høyeste frekvens av arrangementer noensinne og gjennomførte akkurat hundre konserter, samt i overkant av hundre andre kulturarrangementer.

Fotograf: Viktor Mauren.

Faglig vurdering
Center of attention. Et meget godt og intimt bilde av artist og publikum. Bruken av lyset og fargene i dette bildet gjør det til en meget tydelig komposisjon og tildeler en tydelig hovedrolle til artisten. Lagene med begeistring pakker bildet inn til et flott dokument fra denne konserten. Fornuftig teknikk og dybdeskarphet. Fargene fungerer som et særdeles godt blikkfang og lyset definerer punktet der betrakterens blikk trekkes til. Et stort men fortsatt intimt øyeblikk som involverer både årsak og effekt på en subtil men virkningsfull måte.

Til Terminalen

Festningen

Festningen i Trondheim har etablert seg som Midt-Norges største festival, på kun to år! I 2018 var Festningen utsolgt med en kapasitet på 10.000. I 2019 var 14.000 festivalpass revet vekk allerede seks uker før festivalen. Kristiansten Festning er det flotteste området i byen og sto uprøvd som festivalarena. Tre aktører, TRD Live, Momentium og Sky Agency gikk sammen, og skapte årets fineste opplevelse for Trøndelags unge voksne.

Fotograf: Martin Litwicki.

Faglig vurdering
Vidvinkelens muligheter gir dette bildet en fin innramming. Fint perspektiv, kameraståsted, øyeblikket sier alt og forteller festivalhistorien fra sceneperspektivet. Det er mye, men samtidig lite i dette bildet, der lysene fra publikum gir et slags journalistisk show don´t tell fortellergrep. Øyeblikket fremstår som stille til tross for at fantasien (og erfaringen) sier det motsatte. Metadokumentarisk og subtilt eksponert. Fin dybdeskarphet og fortellergrepet med lysende dj-pult og lysende publikum - mens artistens fremtoning blir en skikkelse gjennom effekten av lyset og dets retning som treffer artisten.

Til Festningen

Tydalsfestivalen

På Tydalsfestivalen opplever du både kjente og kjære artister og spennende nykommere. Festivalområdet på Stugguvollmoen i Tydal kommune, sørger for idylliske omgivelser med utsikt til de majestetiske Sylane. På festivalen kan alle aldersgrupper føle seg velkommen, og lørdag formiddag er det familieshow med artister for store og små. Det er fine campingmuligheter på festivalområdet med vakre Stugusjøen som nærmeste nabo, og festivalens fantastiske frivillige serverer kortreist mat og drikke gjennom hele helga.

Fotograf: Tron Stian Eidem.

Faglig vurdering
Annerledes, fint teknisk behandlet i en klassisk komposisjon. Fint teknisk eksponert med både sense of place, magi, tydelig artist, godt øyeblikk med masse små detaljer som øyet bruker tid på å granske. Himmelens funksjon som en kompositorisk balanse til hovedmotivet gir en (heldig) balansering i elementene i bildet. Fornuftig dybdeskarphet og teknikk gir tegning i alle detaljene som dette bildet inneholder. Meget fint skutt og et bilde som formidler en slags intimitet i alt kaoset.

Til Tydalsfestivalen

Finalister - Årets profil 2019

Kadetten

Kadetten ble gjennomført for første gang i juli 2018. Allerede i sitt andre år ble festivalen utsolgt med 12.000 besøkende hver dag. Kadetten skal være en inspirerende, nyskapende og grensesprengende kulturbegivenhet. Det er i dag svært få festivaler som retter seg mot et ungt publikum, med en så spesielle urban profil. Kadetten skal fylle behovet for målgruppen 18-25 år. Innen 5 år satser Kadetten på at festivalen skal være et attraktivt reisemål i Nordisk sammenheng.

Om profilen
Kadettens profil er inspirert av urban kultur med en moderne tvist. Logoen er utformet med en “edge” der T’ene i navnetrekket danner en bro (inspirert av Kalvøya-broen), og en “K” med særpreg som kan trekkes ut og brukes som eget profileringselement i situasjoner der det ikke er plass til hele navnetrekket, eller av rent estetiske årsaker der man vil tone ned eksponeringen. Profilen bæres av friske farger som endrer seg med tiden, de grafiske elementene er stilisering og abstrahering av opplevelser fra festivalen (solnedgang, sjø, strand, musikk, etc.).

Faglig vurdering
En ren og enkel visuell profil, med små og klare elementer/ikoner som er relevante for hva de tilbyr publikum. Ikonene er praktiske og lett anvendelige til å kommunisere og veilede publikum til ulike brukeropplevelser. Logoen er også fint integrert i designen, som gir en allsidig visuell profil til bruk på både merchandise, plakater og digitale plattformer.

Til Kadetten

Mablisfestivalen

Mablis er en todagers utendørsfestival som arrangeres i idylliske Vålandsskogen i Stavanger - for femte gang i 2020. Mablis er en inkluderende musikkfestival av høy kvalitet for alle sanser - som skal skape glede og samhørighet i regionen, involvere frivillige og gir et positivt bidrag til barn, unge og de «litt eldre». Festivalen tilbyr opplevelser som bidrar til både adspredelse og utvikling i ulike faser i livet, og festivalen favner bredt både med henhold til publikum og innhold.

Om profilen
Mablis, er et stavangersk ord og slang for klinkekule. Det visuelle konseptet tar utgangspunkt i dette lokale navnet på festivalen og er en lek med grafiske komposisjoner sett gjennom rullende klinkekule-linser. For å skape en visuell dynamikk i det typografiske bildet, ble det valgt en superfont-familie med rikhet og forskjeller som både speiler bredde i program og besøkende på festivalen. Kombinasjonen av de psykedeliske animasjonene, de enkle, sterke fargene gir et visuelt uttrykk med vink til estetikk man finner i flere sjangere og tiår i moderne musikkhistorie og lekenheten som ligger i navnet til festivalen.

Design: Studio Oker.

Faglig vurdering
En grafisk og fargerik verden som tar utgangspunktet i klinkekula, Mablis - på ekte Stavangersk. En konsekvent og stram typografi-bruk, blandet med spreke animasjoner løfter profilen og gjør den svært synlig og gjenkjennbar. Nostalgisk og morsomt for målgruppen!

Til Mablisfestivalen

Olavsfest

Trondheim Internasjonale Olavsfest er en uke i månedsskiftet juli/august fylt av fest og folkeliv, av kvalitetskonserter og samtaler, av pilegrimsvandringer og gudstjenesteliv, av kultur­uttrykk med farge og smak, rytme og stillhet, til glede og ettertanke – kort sagt, opplevelser som berører. Og som i noen tilfeller beveger. Som gjør noe med oss.

Om profilen
Grunntanken bak Olavsfests grafiske identitet er at den er kontinuerlig i forandring. En kunstner og grafisk designer tolker sammen årets festivaltema og skaper en helhet. For 2019 var temaet "forvandling", og konseptet man landet på var forvandlingen artistene gjennomgår når kunstneren ser de gjennom sitt øye, kombinert med variasjoner over samme motiv (Nattverden - som i seg selv er en historie om forvandling) på baksiden. Alle plakatene var trykt tosidig, for kunstverket på baksiden "blør gjennom" inn i artistbildet på forsiden. Alle plakater fikk ulike baksider, med unntatt av samleplakatene og felleskonserten som deler bakside. Plakater ble hengt opp slik at man fikk dra nytte av forside og bakside. Kunstneren malte all typografi. Plakatene ble trykt på papir med struktur for å forsterke følelsen av oljemaleri på lerret.

Design: Håvard Gjelseth
Illustrasjon: Håkon Gullvåg

Faglig vurdering
Et spennende samarbeid med en av Norges mest særpregede malere gjør denne festivalprofilen helt spesiell. En god grunntanke med å lage et festivaltema – «forvandling», og se tolkninger fra både designer og maler. Et stort pluss for eksperimentering av 2-sidig trykk av plakater som gjør at alle plakater blir unike. 

Pstereo

Pstereo er en av Midt-Norges viktigste musikkfestivaler, og tar plass på idylliske Marinen midt i hjertet av Trondheim. Festivalen har holdt på siden 2007, og er oppkalt etter albumet Pstereo av DumDum Boys.

Om profilen
Profilen fungerer som en historiefortelling gjennom året, et eventyr som starter på høsten og ender i det største høydepunktet når festivalen går i gang sommeren som følger. Pstereo er ikke bare en musikkfestival. Pstereo er ikke ledelsen eller staben bak festivalen. Pstereo er alle, om det være seg frivillige, artister, gjester eller publikum. Pstereo er også en mat- og drikkeopplevelse, et høydepunkt som sosial sammenkomst, en humorfestival og en opplevelsesfestival, hvor alle er velkomne. Pstereo er heller ikke en sjangerbestemt festival. Den visuelle profilen er derfor fargerik, preges av høy energi og reflekterer at ting er i bevegelse. Illustrasjonene og fargevalgene skal symbolisere mangfoldet festivalen jobber for. Profilens utseende, typografi og oppbygning underbygger Pstereo som byfestival, med urban utstråling.

Design: Skogen designbyrå

Faglig vurdering
Et fargerikt og gjennomarbeidet univers. Illustrasjonene tar utgangspunktet i festivalens besøkende, noe som gjør at det treffer målgruppen direkte. Fine skildringer og detaljerte illustrasjoner, blandet med nytenkende typografi gjør at dette er en profil som skiller seg positivt ut. 

Til Pstereo

Sørveiv

Sørveiv er Sørlandets showcase-festival og ble i 2019 arrangert for 9. gang. I alle år har Sørveiv vist frem unge, lovende artister fra regionen, resten av Norge og Norden, vært en møteplass mellom artistene og bransjeaktører og åpnet dører for artistene våre, både til resten av Norge og Europa. Sørveiv er en liten festival og anser det som en styrke - det er de intime, personlige møtene festivalen tilrettelegger for som skaper magiske øyeblikk på Sørveiv, både for artister, publikum og bransjefolk.

Om profilen
Siden 2016 har Sørveivs visuelle profil blitt til i et tett samarbeid med designbyrået Aptum. I 2019 gikk Sørveiv for et komplett redesign, med ny logo og profil. Designet tar utgangspunkt i plakatkunsten, som i 2019 var inspirert av forbindelser. En av grunnene til at Sørveiv landet på rebranding var utvidelsen i 2018 da en egen tech-konferanse ble innlemmet i festivalen - Sørveiv Tech. Designet og Sørveivs grafiske profil skal representere egenskapene til Sørveiv, som er utforskende, lekne og ofte vår tid forut. Designet er også inspirert av samspillet mellom musikk og teknologi.

Faglig vurdering
En visuell profil som er leken og kraftfull, med mye humor. Stemningsgivende tegneserie illustrasjoner, med sammenvevde komponenter som beskriver en brukeropplevelse og en avslappet atmosfære for publikum. Disse komponentene er lett overførbare til allsidig bruk, og glir fint sammen med logoen som er særskilt originalt og spennende utført.

Til Sørveiv

 

Prisutdeling - Arrangørprisen 2020

De gjeveste prisene for konsertåret 2019 deles ut fredag 28. februar kl. 18.00. Dørene åpner kl. 17.30. Lokasjon: by:Larms delegatområde på BLÅ. Dersom du ikke har delegatpass til by:Larm må du melde deg på slik at vi får ført deg opp på gjesteliste. Påmelding finner du øverst på denne siden. Dersom du har delegatpass er det bare å møte opp. 

59.920352,10.752798,17
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Norske Konsertarrangører (ca. 15-20 per år)