Velkommen til Molde!

Sammen med Moldejazz og Rabalderfestivalen inviterer vi til Arrangørkonferansen 2020 i Molde! Konferansen er den største og viktigste møteplassen for landets arrangørbransje, og skal tradisjon tro gjennomføres i oktober til tross for at, og kanskje nettopp fordi, bransjen befinner seg i en dyp krise. 

Kapasiteten blir dessverre noe redusert for å kunne gjennomføre på en trygg og forsvarlig måte. Samtidig vil vi sørge for å strømme konferansen, slik at de av våre medlemmer som ikke har mulighet til å reise til Molde kan få med seg innholdet.

Norske Konsertarrangører har som interesse- og kompetanseorganisasjon samlet og styrket arrangørfeltet i over 30 år, og vi er stolte over å kunne tilby Arrangørkonferansen som en unik arena for arrangører fra hele landet også i år.

I forbindelse med konferansen innkaller vi også medlemmer til landsmøte, fredag 16. oktober kl. 18.00.

 

Arrangørkonferansen 2020 er fulltegnet. Man kan sette seg på en venteliste ved å sende e-post her.

Program

fredag 16.10
11:00 - 13:45
Rabalderfestivalen inviterer på skogstur

Rabalderfestivalen ønsker å invitere deltakere som kommer tidlig til Molde på skogstur til Storlihytta. Fra Scandic Alexandra til hytta er det ca 45. min lett gange. Her byr vi på lunsj i fantastiske omgivelser. Kort om turen: En fin tur oppover lia nord for byen. Flott utsikt, og mange benker å sitte på for å kvile seg. Storlihytta er en gammel hytte som Turistforeninga nå har overtatt, og som ligger flott til på veien opp mot Varden. Husk å kle dere etter været og lette tursko anbefales. 

Avmarsj kl. 11:00 fra Scandic Alexandra (møtes i lobbyen) og vi er tilbake senest kl. 13:45. Krever påmelding som åpner senere. 

14:00 - 15:00
Registering og innsjekk

Sted: Foaje, Plassen kulturhus

Registrering og innsjekk til Arrangørkonferansen 2020.

 

15:00 - 15:30
NKA ønsker velkommen

Sted: Plassen kulturhus

- NKA ønsker velkommen til Arrangørkonferansen 2020
- Velkommen fra Moldejazz og Rabalderfestivalen
- Velkommen til Molde v/ Torgeir Dahl, ordfører


15:30 - 17:50
Covid-19: Hva skjedde og veien videre..

Sted: Plassen kulturhus

Vi setter av ettermiddagen til tematikk rundt covid-19 med foredrag, innlegg og samtaler. 

  • NKAs juridiske samarbeidspartner Bing Hodneland, har bistått mange av våre medlemmer gjennom pandemien. De har i tillegg utarbeidet åtte juridiske notater som har vært et særdeles nyttig verktøy for å takle de mange utfordringene som har dukket opp. Til konferansen kommer Martin Lie Hauge og Limita Lunde fra Bing Hodneland for å snakke om revidering av kontrakter, force majeure, refusjon av billetter m.m.  
  • Vi samler et utvalg arrangører til samtale om situasjonene vi nå står i, hvordan tiden har vært de siste månedene og ikke minst, veien videre. I panel: Ragnhild Severeide (Eggstockfestivalen), Sandra Márjá West (Riddu Riđđu Festival), Ante Giskeødegård (Momentium). Samtalen modereres av Tone Østerdal (NKA).
  • Internasjonale perspektiver fra bl.a. Mark Davyd (Music Venue Trust, UK) og Esben Marcher (Danske Live, Danmark).

 

 

18:00 - 20:00
Landsmøte 2020

Sted: Plassen kulturhus

Saksliste:

  1. Konstituering
  2. Årsberetning
  3. Vedtekter
  4. Arrangørpolitisk plattform
  5. Handlingsplan
  6. Medlemskontingent
  7. Innkomne saker
  8. Valg

Møtet er ferdig kl 20.00, under forutsetning av endt saksbehandling.

 

20:30
Middag

Sted: Scandic Alexandra

 

 

lørdag 17.10
10:00 - 10:50
Er det på tide og endre de organisatoriske og finansielle strukturene i dagens kultur-Norge?

Sted: Plassen kulturhus

Kulturarrangørene står til knærne i koronakrise, framtida er usikker. Men krise eller ikke krise; vi skal igjen gå på konsert, det kommer et stortingsvalg, og årlige statsbudsjetter kommer. Hvordan ruster vi oss for å komme tilbake til normalen? Skal vi jobbe aktivt for at offentlig støtte, lokalt og nasjonalt, legges drastisk om? 2020 betød full stopp for de fleste, men hva ønsker vi oss av omstillinga som må følge etter nedturen – og hvordan bør vi framstå som bransje? På tide å langtidsplanlegge for innovasjon, bærekraft og en levedyktig livebransje.

Vi tar praten: Hvor ligger mulighetene etter krisa? Samtalen modereres av journalist i Ballade, Siri Narverud Moen.
11:00 - 11:50
Tech, but how to live it?

Sted: Plassen kulturhus

Hvordan påvirker den teknologiske utviklingen oss som enkeltpersoner og ikke minst arrangørfeltet som sådan, og hvordan man kan utnytte mulighetene som finnes til å berike og øke verdien av konsertopplevelsen for publikum og arrangør? Torgeir Waterhouse kommer til Arrangørkonferansen for å fortelle oss mer om dette. Torgeir er en ettertraktet rådgiver og foredragsholder med 20 års erfaring fra arbeid med it, digitalisering og teknologi, blant annet som direktør for Internett og nye medier i IKT-Norge. Han er en sentral aktør i debatten om IT-politiske spørsmål og et av Norges fremste hoder på tematikken.

12:00 - 13:00
Rundbordsmøte: Grønt veikart

Sted: Plassen kulturhus

Påmelding kommer. 

 

12:00 - 13:00
Rundbordsmøte: Arrangører og spons

Sted: Plassen kulturhus

Påmelding kommer.  

 

 

12:00 - 13:00
Satelittkontor med Kulturrom

Sted: Plassen kulturhus

Møt KulturromDe er tilstede for å prate og veilede NKA sine medlemmer med spørsmål, søknader og alt annet du måtte ha på hjertet.

 

12:00 - 14:00
Digitalt satellittkontor med Kulturrådet

Sted: Plassen Kulturhus

Møt Kulturrådet på årets konferanse. De vil være til stede med digitalt satellittkontor for råd og veiledning angående deres støtteordninger. Man har mulighet til å booke seg på 10 minutters møter. Påmelding vil bli lagt ut senere. 

13:00 - 14:00
Lunsj

Sted: Plassen kulturhus

 

14:00 - 14:50
Hvordan får vi folk med oss på en stortilt grønn endring i arrangement og samfunn?

Sted: Plassen kulturhus

Det er høy bevissthet og etterspørsel etter bærekraftige og grønne tiltak i kulturfeltet. Men hva skal til for å sikre grønn produksjon og et grønt skifte? Per Espen Stoknes, klimapsykolog og leder for BI Senter for Bærekraft og Energi, kommer til Arrangørkonferansen for å snakke om nettopp dette. Lær mer om hvilke psykologiske barrierer som motvirker endring, hvordan du omgår barrierene, hvordan arrangørfeltet kan bli grønnere og hva som skal til for å få til større endringer i samfunnet.

 

15:00 - 15:20
Status: Grønt veikart

Sted: Plassen kulturhus

Norske Konsertarrangører har sammen med Virke kultur og opplevelser, Virke Produsentforeningen, Norsk teater- og orkesterforening og Norske kulturhus tatt initiativ til å utarbeide et grønt veikart for kunst- og kulturfeltet. Målet er å gi en beskrivelse av klimaavtrykket feltet står for i dag, definere målsettinger og verktøy for mer bærekraftig kunst- og kulturproduksjon, samt å gi innspill til politiske tiltak. Prosjektleder for grønt veikart, Linnéa E. Svensson, gir en statusrapport på arbeidet med utvikling av veikartet og veien videre.

15:20 - 15:40
Sponsorene er viktigere enn noen gang!

Sted: Plassen kulturhus

For at arrangørfeltet gradvis, og forhåpentligvis om ikke alt for lenge kan komme tilbake til vanlig drift, er godt samarbeid med næringslivet helt avgjørende. Men hvordan vil sponsormarkedet se ut post-covid-19? På Arrangørkonferansen har vi med oss Stian Madsen, sponsorsjef i Fjordkraft som skal snakke om deres framtidige sponsorstrategi, hvordan de tenker og hva de ser etter i et potensielt sponsorsamarbeid.  Det blir også godbiter fra tidligere suksesshistorier.

15:40 - 16:00
Smittevern for arrangører

Sted: Plassen kulturhus

Smittevern har stått i fokus den siste tiden, og vil også prege livene våre i uoverskuelig fremtid. I oktober lanserer vi et nytt kurstilbud innen smittevern. Våre kursholdere har tatt et dypdykk i informasjon og erfaringer fra både inn- og utland knyttet til hvordan vi på best mulig måte kan legge til rette for trygge arrangementer med godt smittevern, for både publikum, ansatte og andre involverte. Resultatet skal bli et praktisk rettet kurs i smittevern som vil gi medlemmene våre nyttige verktøy og hjelp til å ta smittevernrådene ut i praksis. Svein-Egil Hernes er kursholder for NKA og del av prosjektgruppen som har utviklet kurset. På Arrangørkonferansen vil han presentere arbeidet med utviklingen av hjelpemiddel og verktøy for å sikre godt smittevern på arrangementer, samt informasjon om vårt rykende ferske smittevernkurs. 

16:00 - 17:00
Sånn gjør vi det

Sted: Plassen kulturhus

Å dele erfaringer, best-practise og suksesshistoriene, er kanskje det viktigste som skjer når vi samles på Arrangørkonferansen. I denne programposten vil noen utvalgte arrangører dele tips og triks, til inspirasjon og lærdom. Deltakende arrangører oppdateres fortløpende. 

18:00 - 19:30
Sosialt

Mer informasjon kommer. 

 

20:30
Middag

Sted: Plassen kulturhus

 

 

Innledere

Torgeir Waterhouse
Torgeir Waterhouse
Digitalisering, tech, framtiden

Torgeir Waterhouse er tidligere direktør for Internett og nye medier i IKT-Norge. Han er en sentral aktør i debatten om IT-politiske spørsmål og har tidligere jobbet i Forbrukerrådet. I dag jobber han med IT-utfordringer fra bransjens ståsted. Torgeir opptrer jevnlig i mediene og debatter, både som deltager og moderator.

Limita Lunde
Limita Lunde
Juss

Limita Lunde jobber i advokat kontoret Bing Hodneland der hun er tilknyttet IT- og medierettsavdeling og arbeidsrettsavdeling. Limita har bred erfaring fra musikkbransjen hvor hun har jobbet for Øyafestivalen, vært daglig leder på Parkteatret Scene AS, Little Big Music AS og Little Big Sister AS. I tillegg har hun prosjektledet og veiledet en rekke enkeltstående arrangement og festivaler. Limita bistår både norske og internasjonale selskaper innenfor kultur- og underholdningsbransjen, og holder jevnlig foredrag om temaer innenfor hennes ekspertiseområde.

Per Espen Stoknes
Per Espen Stoknes
Klimapsykolog

Per Espen Stoknes er TED Global Speaker, utdannet psykolog med dr.grad i grønn økonomi og arbeider som førsteamanuensis og leder for BI Senter for Bærekraft og Energi. Han er med-grunnlegger av flere miljøteknologiselskaper, og har lang erfaring som foreleser samt bedriftsrådgiver innen scenario-baserte strategier. Siste bok er Det vi tenker når vi prøver ikke tenke på global oppvarming (2017), utgangspunktet for TED-talken som er sett over 3 millioner ganger. Han er også utpekt av EU Commission som medlem av Europa Horizon Mission Board for Climate and Societal Transformation to 2030.

Linnéa E. Svensson
Linnéa E. Svensson
Klima og miljø

Linnéa jobber med byutvikling og bærekraftsprosjekter innen kultur og idrett og er prosjektleder for Grønt veikart for kunst- og kultursektoren. Hun underviser i kurset "Eventledelse" på BI i Oslo og i Bergen og er i tillegg sertifisert Miljøfyrtårnkonsulent og har jobbet med ISO20121-standaren for bærekraftige arrangement i Norge. Hun er styreleder for MØST og styremedlem i Stiftelsen Greener Events, samt GramArts Fond mfl. Hun er aktiv i det europeiske arrangørmiljøet i YOUROPE og var med å starte Green Operations Group i 2011. Linnéa har vært arrangør i over 20 år og har bla. jobbet for by:Larm, Øyafestivalen og Blå. I Greener Events var hun i perioden 2012-2017 daglig leder og jobbet med miljøprosjekter innen idrett, samfunn og kultur. 

Kathrine Synnes Finnskog
Kathrine Synnes Finnskog
Paneldeltaker

I 2013 startet Kathrine som den første direktøren for Music Norway. Som direktør har hun vært opptatt av å lede en åpen organisasjon for hele musikklivet, med særlig fokus på å utvikle tiltak for støtteapparatet og styrke forutsetningene for den eksportklare musikkindustrien. I tillegg sitter Kathrine i flere råd og internasjonale nettverk som jobber med strategiske tiltak for å stimulere til profesjonalisering og internasjonalisering i musikklivet.

Stian Madsen
Stian Madsen
Spons

Stian Madsen har vært spons – og markedssjef i selskaper som Vital, DNB og nå Fjordkraft. Han har bred erfaring fra både ledelse, salg og marked.
Gjennom mastergrader i strategi og finans har Stian en teoretisk tilnærming til sponsing som strategisk verktøy for å bygge kjennskap og assosiasjoner til merkevaren.

Ragnhild Severeide
Ragnhild Severeide
Paneldeltaker

Ragnhild er arrangementsansvarlig i AKKS Bergen, hvor hun blant annet leder ungdomsarrangørgruppen UFLAKKS Bergen og er festivalsjef for Eggstockfestivalen – den tradisjonsrike festivalen for unge, uetablerte artister i Vestland. Gjennom disse rollene har hun utstrakt erfaring med å jobbe med ungdomsarrangementer, med hovedvekt på ungdomsmedvirkning, å gi unge en scene å stå på, skape møteplasser og fremheve gode forbilder på og bak scenen.

Martin Lie Hauge
Martin Lie Hauge
Juss

Martin Lie Hauge jobber i advokatkontoret Bing Hodneland bistår med rådgivning, forhandlinger og tvisteløsning særlig innenfor fagområdene eiendomsutvikling, plan- og bygningsrett, entrepriserett og fast eiendom. Han har bred erfaring med å bistå både byggherre- og entreprenørsiden i byggeprosjekter, herunder bruk av Norske Standardkontrakter og forbrukerentreprisekontrakter. Martin holder foredrag for aktører i bransjen og studenter ved Universitetet, og skriver jevnlig artikler innenfor sine fagfelt.

Mark Davyd
Mark Davyd
Music Venue Trust

Mark grunnla Music Venue Trust (MVT) i 2014, som er et representativt organ for grasrotarrangører i Stobritania. I 2016 endret MVT britisk lov som medførte at rammeverket ble endret for å beskytte musikkarenaer mot boligutbygging. MVT har over 900 medlemmer. Mark Davyd er medeier i Tunbridge Wells Forum, som er et spillested i Kent. Mark har ellers vært administrerende direktør for musikk - og veldedighetsorganisasjonen Rhythmix i 20 år og har jobbet som manager, drevet plateselskap samt musikkveileder.

Esben Marcher
Esben Marcher
Danske Live

Esben Marcher er daglig leder i Dansk Live, som er interesseorganisasjonen for danske festival og spillesteder. Esben har bakgrunn som bookingansvarlig i Spot Festival og spillestedet Forbrændingen som daglig leder.

Siri Narverud Moen
Siri Narverud Moen
Journalist

Siri Narverud Moen er journalist i Ballade.no Hun har nese for både politikk og musikk – og har jobba tett på musikk og arrangement siden hun var tenåring. Som journalist i NRK i 10 år fulgte hun norske talenter i «Urørt» og «Lydverket», og hun har også anmeldt for NRK radio/nett, i Dagsavisen og Drammens Tidende. Moen starta Music Norways Berlin-kontor, var presseansvarlig i Slottsfjell i tre år, har startet nisjemusikkprogram på radiOrakel, og snurrer noen ganger festmusikk på favorittrestauranten sin hjemme i Drammen.

Vidar Bråthen
Vidar Bråthen
Kulturrådet

Vidar er utdannet musikkviter fra UiO, med en master/hovedfag i musikkvitenskap fra 2000. Begynte å jobbe i Kulturrådet i 2001. Jobbet da med ordninger som var forløpere til arrangørordningen (turné- og arrangørstøtte for populærmusikk og tilskudd til lokale musikktiltak). I perioden 2006-2012 jobbet jeg i Norsk jazzforum, bl.a. med en egen tilskuddsordningen for jazzklubber. Har siden 2012 jobbet i Kulturrådet igjen, og har arbeidet med nesten alle tilskuddsordningene på musikkområdet, samt flere ordninger innenfor litteraturfeltet. Siden våren 2017 har jeg hovedsakelig jobbet med arrangørordningen og støtteordningen for musikkfestivaler.

Karen Sofie Sørensen
Karen Sofie Sørensen
Daglig leder, Kulturrom

Karen Sofie er daglig leder i Kulturrom. Hun har tidligere vært daglig leder for Brak i Bergen, har drevet Bruket bar og scene i Oslo, er styremedlem i Music Norway og har tidligere sittet i styret til Norske Konsertarrangører og Vill Vill Vest.

Svein-Egil Hernes
Svein-Egil Hernes
Smittevern

Svein-Egil har lang lang fartstid som produksjonsleder, teknisk sjef, produsent, turneleder m.m. Er Norske Konsertarrangørers engasjerte sikkerhetskonsulent og fast kursleder for NUSB kurset Sikkerhet ved store arrangement.

Ante Giskeødegård
Ante Giskeødegård
Paneldeltaker

Ante Giskeødegård er medeier og driver av flere av landets største festivaler; Jugendfest (Ålesund), Utopia (Stavanger) og Festningen (Trondheim), samt klubbscenen Terminalen i Ålesundt. I tillegg driver han to restauranter, en co-work, event- og konferanseselskap, lydstudioet Ocean Sound Recordings og billettsystemet Tikkio. Fellesnevneren er musikk, kultur og det å samle mennesker.

Deltakerliste

*Kun deltagere som har samtykket er listet opp i offentlig deltagerliste.

Det er her det skjer!

Arrangørkonferansen 2020 finner sted på kulturhuset Plassen. 

62.736104,7.15536,17
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Norske Konsertarrangører (ca. 15-20 per år)