Se program med tider her
____________________________________________________

Paneldebatt : Liveøkonomien

ØkonomiKonsert

Paneldeltakere:Svein Bjørge (Steinkjerfestivalen / Tons Of Rock), Limita Lunde (Parkteatret Scene), Jon Gotteberg (Studenthusene i Kristiansand – SiA, Grimstad), Rhiannon Edwards (Musikkutstyrsordningen – MUO), Tord Krogtoft (Øyafestivalen, Oslo). Moderator: Lasse Lauritz Pettersen

Tidligere i år ble det for første gang lagt frem en rapport som målte musikkbransjen i tall 2012. Her gikk det frem at halvparten av den totale omsetningen kommer fra konsertbilletter. Rapporten stadfestet noe de fleste lenge hadde sett; at konserter er artistenes største inntektskilde.

Nå er det høst 2014. Bak oss ligger en av de beste somrene vi har hatt på lenge, muligens også for festivalene. Samtidig ser man noen skjær i sjøen; Sørlandet har det ikke så godt. Hovefestivalen valgte nylig å legge inn årene, Odderøya Live gikk konkurs og det ser generelt sett ikke så lyst ut for et par andre aktører på det ellers så blide sørland. Hvordan går det egentlig med liveøkonomien? Hvordan står det til med klubbene? MFO har fremmet ny tariff for musikere - hvilken konsekvens vil dette ha? Hvordan er det å drive konsertvirksomhet i det gamle, lange Norge og hva kan være fremtidens løsninger?

I denne paneldebatten ønsker vi å se nærmere på nettopp disse spørsmålene for at Norske Konsertarrangører kan være ”på ballen” for arrangørene. 

Relevante linker til debatten:

Klubbmarkets sorti 

Den enes og andres død

Musikk i tall 2012

_______________________________________________________

Recording echoes - embedding sounds to a place

Recho2Recho6

"Have you ever had the feeling that a place has been an stage for an unknown drama — that it has a lot more stories to tell than what meets the eye?"

Recho, den danske vinneren av Mash:Up Norway har arbeidet med blant annet Roskilde festivalen og Spot Festival for å forevige konserter og lydbilder ved å skape historiefortellende områder. De starter lørdagens seminarprogram med å la oss dykke inn i en verden av svært nytenkende markedsføring.

____________________________________________________________________

The Road To Nowhere eller Stairway to Heaven?

Ola Gaute Aas Askheim Hund

Ikke noe er som det var (det har det for øvrig aldri vært).  I en hverdag  preget av informasjonskaos, mediefragmentering og tilbydere som til forveksling er temmelig like hverandre, sliter det fleste av oss med å nå frem til publikum.  Dette foredraget handler om de viktigste trendbølgene og hvordan vi kan surfe på dem til egen fordel.  Og kanskje har andre gjort noe før oss som vi kan lære av også?

Ola Gaute Aas Askheim er krigsskoleutdannet offiser, og arbeider i dag som høyskolelærer på Westerdals og seniorrådgiver hos Opinion.  Askheim har i over 20 år samarbeidet med en lang rekke av landets største merkevareeiere.  Han har vært ansatt i TV2, i McCann og i Bengal Consulting som han var med å starte i 1998.  Askheim ble kåret til Årets Markedsanalytiker av Norsk Markedsanalyse Forening i 2000 og har skrevet lærebok i kvalitative metoder (Universitetsforlaget, 2008).  Askheim er også frontmann for landets eneste (?) Bowie-tribute band; Major Tom & The Ground Controllers.

________________________________________________________

Hva er god kommunikasjon?

Lubna Schanke _kommunikasjon

Det har aldri vært flere måter å kommunisere på. Og det har aldri vært vanskeligere å bli hørt. De som overleverer den nye hverdagen er de som klarer å tilpasse seg endringene og de nye mediene.

Hva kjennetegner egentlig god kommunikasjon?

v/ Lubna Jaffery og Rune Schanke Eikum fra kommunikasjonsselskapet Geelmuyden Kiese. 

_________________________________________________________________________

Arrangørkonferansens Fredagsråd

Ragna Nordenborg

Ragna Nordenborg er programleder i «Tidenes Morgen» på NRK P13. Hun har tidligere jobbet som reporter i Lydverket på NRK 1 og vært Dagsrevyens kulturreporter. Ragna har også vært organist i The Launderettes i en årrekke og arrangerte jenterockfestivalen Devil Dolls i Oslo på starten av 2000-tallet. Nå kommer hun til Alta for å sørge at Arrangørkonferansen får noen gode råd via Anita Overelv (Trænafestivalen), Kirsti Aksnes (Bygdalarm), Ola Gaute Aas Askheim (Westerdals/ Openion) og Simen Herning (ACT / Varnafestivalen).

Send inn ditt problem til anette@konsertarrangor.no.!

________________________________________________________________________

Livemarkedet - en bransje i endring

Daniel Nordgård

Livemarkedet endrer seg. De siste årene har sett en enorm vekst i antall festivaler, festivalpublikum og solgte festivalbilletter – sammen med noen spektakulære konkurser. Veksten kan ses i lys av en generell interesse i festivalkonseptet, men den må også ses i lys av den generelle utviklingen i musikkbransjen. Publikum konsumerer mer musikk enn noen gang og mens plateselskapene sliter med inntjening og risikovilje på å bygge nye, norske artister er det et tungt fokus på headlinere og utenlandske artister i den norske festivalfloraen. På bakgrunn av dette stiller Nordgård spørsmål ved festivalenes vilje og mulighet til å løfte frem nye norske headlinere. Og hvor er klubbene i denne problemstillingen? Kanskje er det nettopp her vi finner den viktigste rollen i å bygge fremtidens artister?

v/ Daniel Nordgård 

________________________________________________________

Synergier, samarbeid og salgsfremmende aktiviteter

Simen Idsøe EidsvågHeslogo

Haaland, Eidsvåg & Strøm (HES) er et musikkselskap som ønsker å tenke kreativt i en bransje i stadig endring. Med lang erfaring fra å markedsføre festivaler, konserter, innspilt musikk og andre ting artister foretar seg, skal Simen Idsøe Eidsvåg snakke om hvilke grep de har tatt som har funket. Hva som ikke har solgt billetter og hva som har solgt billetter. HES er opptatt av at alle aktører rundt hver konsert og festival skal jobbe tettere sammen for å nå samme mål. Hvordan får til det så godt som mulig?                                                                                                                                   

Lobbykurs for viderekomne- Hvordan vinne den lokalpolitiske kampen?

 Lubna Jaffery Rune Eikum I Dress

Lubna Jaffery og Rune Schanke Eikum kommer til Arrangørkonferansen for å ha lobbykurs. Dette kurset er tilpasset arrangører som arbeider tett opp mot kommune og fylke.

For deg som arrangør er det viktig å ha stor støtte lokalpolitisk og fylkespolitisk. Det får man ved å over tid jobbe strukturert med å synliggjøre og vise viktigheten av aktivitetene deres. I denne workshopen skal vi se på hvordan det lokalpolitiske systemet fungerer; hvilke tidspunkter du bør være tilstede, og hvordan du best kommuniserer med politikere og byråkrater. Og hvordan kan dere bruke media i lobbyprosessen på en god måte?

Lubna har politisk bakgrunn fra Arbeiderpartiet, hun var statssekretær i Kulturdepartementet fra 2009-2012. Hun har også flere års erfaring fra bystyret i Bergen og kommunestyret i Fjell kommune. Rune har tidligere vært med på oppstart av Malakoff Rockfestival, samt jobbet i bookingselskapet Mentometer. I dag jobber de begge i kommunikasjonsselskapet Geelmuyden kiese.

                                                                                                                                  

10 markedsføringstriks som fikk deg til å klikke (nr. 7 er min favoritt)

Magni

PR-ansvarlig i ACT Entertainment Magni Sørløkk gir oss en introduksjon til digital markedsføring og bruk av sosiale medier. Gjennom ti utvalgte eksempler på god bruk av digital kommunikasjon fra innland og utland, får du som arrangør inspirasjon til hvordan du med suksess kan overføre de beste triksene fra andre bransjer til suksessfulle kampanjer for å fremme ditt produkt: arrangement.

__________________________________________________________________________

BOLYST : Ny runde med lederutviklingsprogram

Id _skj _rt

Etter det vellykkede lederutviklingsprogrammet Norske Konsertarrangører gjennomførte i 2013, søker vi nå kandidater til en ny runde med lederutvikling. Målgruppen for programmet er daglig ledere blant våre medlemmer. Prosjektleder for forrige gjennomføring, Lars Tefre Baade, vil fortelle om hvilke erfaringer som ble høstet og hvordan deltakerne opplevde programmet. Vi vil også informere om rammene og innhold for neste versjon for potensielle nye kandidater. Søknadsfrist for lederutviklingsprogrammet er onsdag 29. oktober. Informasjonsbolken er for daglige ledere som er interessert i programmet og for styremedlemmer som vurderer å sende daglig leder fra sin organisasjon.

_______________________________________________________________________

BOLYST : Samarbeid mellom konsertarrangør og kommune

Sølvpilen

Morten Usterud fra Sølvpilen gir tips og triks til hvordan man gjennom workshop kan skape fruktbart samarbeid mellom konsertarrangør og kommune. Les bakgrunn her.

Usterud har i over ti år utviklet og ledet et hundretalls prosesser for en rekke kunder både innenfor offentlig og privat sektor, bl.a KS, Sparebankstiftelsen DNB, Aker Solution, Innovasjon Norge, m.fl. Han er utdannet Kaospilot i fra Århus Danmark, og spesialiseringen hans under studiene var nettopp på samarbeid og synergier mellom kultur og næringsliv, noe som resulterte i 4 måneders praksis hos Arts and Business i London, og eksamensprosjekt hos Forum for Kultur og Næringsliv (nå Arts & Business Norway) i 2003. Medeier i Trøbbelskyter og Sølvpilen prosjektdesign.

                                                                                                                  

Crowd management - håndtering av menneskemengder

Jørgen AassMovement -Strategies -Logo

Daglig leder i Movement Strategies, Jørgen Aass kommer til Arrangørkonferansen for å gi en generell forståelse av hvordan store folkemengder beveger og oppfører seg, og hvordan man på best mulig måte kan planlegge for og håndtere dette  på en trygg og god måte. 

Foredraget gir en kort innføring og en grunnleggende forståelse for fagfeltet «Crowd management». Målet er å gi deltakerne en forståelse for viktige aspekter knyttet til håndtering av menneskemengder, samt gi noen enkle verktøy for å beregne publikumskapasitet.

                                                                                                                    

Fremtiden er nå – Teenage Kicks!

Ketil _portrett 1-300x 247EKSTRA Publikum på New Riot Jorddunst 2010 Foto Helene Kristiansen.jpg

Dagens unge er fremtidens publikummere, frivillige og de er fremtidens konsertarrangører.   Som ikke det var nok så kan de som er under 18 år få stor positiv betydning for konsertarrangører i dag. Teenage Kicks har vært en sentral del av Norske konsertarrangørers Bolystprosjekt. Fokus er at ungdommer skulle få et tilbud av rusfrie og egne arrangementer, og dermed få en meningsfylt fritid med gode konsertopplevelser. Seks pilotarrangører ble valgt ut for å jobbe med aldersgruppen 13-20 år. I år har satsingen på unge konsertarrangører blitt lansert i fem større byer.  På dette seminaret får du konkrete tips om hvordan du som arrangør kan jobbe med unge. Bli med inn i fremtiden nå!

                                                                                                                    

YOU ROCK - utan frivillige, ingen festival!

Kirsti Aksnes

Kirsti Aksnes er festivalsjef i Bygdalarm, og jobbar med booking, frivilligrekruttering, bygdeboosting i tillegg til å stadig jobba for å laga verdas beste backstage. Kirsti vil i denne bolken ta for seg nokre tankar rundt profilering av festivalar og frivillig organisering - korleis kan ein skapa identitet for sine frivillige? Om dei eig produktet, vert dei då meir trufaste? Vidare vil det ta føre seg motivering av frivillige - kva skal til for at gode frivillige stiller år etter år? Og foredraget vil snakka om korleis ein kan motivera også seg sjølv, og ikkje minst prøva å svara på kvifor ein i alle dagar orkar å arrangera festival år etter år! Me er viktige - utan oss frivillige, ingen festival!

_________________________________________________________________

Sosiale medier med små midler og få ressurser

Martine Rygh

Martine Larsen Rygh jobber som sponsor- og kommunikasjonssjef i Miniøya, der hun blant annet har ansvaret for Miniøyas bruk av sosiale medier. Hun har jobbet med festivalen siden oppstart i 2010. Martine har en bachelorgrad i reklame og markedsføring fra University of Lancaster og en master i film fra Westminster University. Hun har jobbet som redaktør, prosjektleder, markedssjef og med PR, og har til sammen syv års erfaring fra forlag og fem fra festivalbransjen. Hun driver også sosiale medier-firmaet Turbo Kommunikasjon sammen med en tidligere kollega fra forlagsbransjen.

Alle konsertarrangører bør være i sosiale medier, men hvordan skal man med små midler og få ressurser få mest mulig ut av tilstedeværelsen? Hvilke medier bør jeg velge? Hvor befinner min målgruppe seg? Hvordan skal jeg uttrykke meg? Når skal jeg kommunisere? Og hvordan skal jeg mest mulig effektivt legge opp løpet internt? Foredraget krydres med en rekke gode eksempler.

__________________________________________________________________________

Sikkerhet på klubb. Verktøy for bedre opplevelser på din klubb

2012-08-23 Norsk Rockforbund _0020_print _s RGB

Hvilken kompetanse kreves av oss som kulturaktør på klubb? Hva forventes av hvem, når? Svein-Egil Hernes snakker i denne bolken om servicenivå sett i lys av risikoanalyser og gir oss en introduksjon til DIM/ICE modellen og praktisk bruk av denne. Hernes beveger seg også inn på spørsmål og temaer som “HMS og kunst?”, beredskapstrapp og showstop rutine. Alt dette og mer til - for å gi deg noen verktøy du kan bruke for at alle har det fett som bare det - på din klubb!

_______________________________________________________________________

Norsk Kulturråd i dialog

Kulturraadet _hvit _stor

Erling Haraldset og Axel Kielland fra musikkseksjonen i Kulturrådet orienterer og svarer på spørsmål rundt festival og arrangørstøtteordningen.

___________________________________________________________________________

Musikkutsyrsordningen

2muo

Daglig leder i Musikkutsyrordningen (MUO) kommer med nyttig informasjon om hva de gir tilskudd til og hvordan du som konsertarrangør kan søke støtte.

_________________________________________________________________________

Gunnar «Puskas» Schwaiger

Puskas

Puskas går som en rød tråd gjennom programmet. Ikke er han innleder, men en av Altas store personligheter. Eier av 25 000 plater, 7 000 singler, et par tusen kassetter – han er artist, DJ og driver platesjappa Puskas i sentrum. Under Arrangørkonferansen på lørdag åpner Puskas butikken for oss slik at de som vil kan skaffe seg no deilig vinyl. Senere på kvelden spiller han plater på festen på Studenthuset.

_______________________________________________________